Fråga:

vi i vår klass har en fråga om magnus vasa, son till Gustav Vasa. I vår historie bok " upptäck historia" står det att han föddes år 1542 och dog år 1559, alltså bara 17 år. Däremot står det att han dog år 1595 i historiesajten? Vad ska vi tro?

Svar:

Nationalencycklopedin, ne.se, beskriver honom enligt följande: Magnus, 1542–95, svensk hertig, son till Gustav Vasa och Margareta Leijonhufvud. Det verkar som er skolbok har svängt om de sista siffrorna i hans dödsår. Magnus Vasa i NE.se
Hertig Magnus av Östergötland
Ämnen
Historia
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom historia